E-mail

E-mailberichten versturen

5.4.1. Versturen van een nieuw e-mailbericht

U kan het volgende doen om een e-mailbericht op te stellen:

Een nieuw e-mailbericht stuurt u als volgt:

  1. Klik op Samenstellen in de werkbalk.

  2. Voer het e-mailadres in van de ontvanger in het Aan veld. Druk op Enter.

    Als er meerdere ontvangers zijn herhaald u deze actie. Als alternatief kan u ook de naam van een distributielijst invoeren.

    Om een ontvanger te verwijderen klikt u op het Verwijderen pictogram .

    Tip: Terwijl u het e-mailadres invoert worden passende suggesties getoond. Een suggestie kan u accepteren met een van de volgende methoden:

    • Gebruik de schuifbalk om door de lijst te bladeren. Klik op een suggestie.

    • Gebruik de cursortoetsen om een suggestie te selecteren. Druk op Enter.

    Tip: U kan opgegeven of de ontvangers alleen uw e-mailadres kunnen zien, en niet uw volledige naam. Dit gaat als volgt:

    • Klik op het verzendadres naast Van:.

    • Namen verbergen inschakelen.

  3. Voer een onderwerp in.

  4. Voer het e-mailbericht in.

    Om een e-mailbericht te maken in tekst formaat, selecteert u Opties. Kies Platte tekst.

    Om een e-mailbericht te maken in HTML formaat, selecteert u Opties. Kies HTML. Een opmaakbalk verschijnt. Tekst opmaken kan als volgt:

    • Selecteer de berichttekst.

    • Klik op een element in de opmaakbalk.

  5. Als u html formaat gebruikt kan u afbeeldingen invoegen in de tekst. Dit gaat als volgt:

    • Plaats de cursor op de plek waar u een afbeelding wilt invoegen.

    • Sleep een of meerdere afbeeldingen vanuit de bestandsbrowser of de desktop naar het e-mailscherm.

    Om een afbeelding te verwijderen uit de tekst moet u de afbeelding selecteren. Klik op de delete toets op uw toetsenbord.

  6. U kan extra functies gebruiken: verstuur kopieën, selecteer verzendadres, voeg bijlagen toe, voeg een ondertekening toe, voeg een vCard toe, verzoek om een ontvangstbevestiging of stel de prioriteit in

  7. Klik op Verzenden.

Extra functies gebruiken voor het aanmaken van e-mailberichten gaat als volgt:

  1. Als u externe e-mailaccounts heeft aangemaakt kan u deze gebruiken als verzendadres. Om dit te doen gaat u als volgt te werk:

    • Klik op het verzendadres naast Van:.

    • Selecteer een e-mailadres uit de lijst.

    Opmerking: Afhankelijk van de gekozen map wordt een andere standaardadres ingevuld.

    U kan de naam die wordt getoond bij uw e-mailadressen opgeven. U kan dit als volgt doen:

    • Klik op Bewerk naam. Het Bewerk echte naam scherm opent.

    • Markeer het selectievak van de naam welke u wilt bewerken. Bewerk de naam. Klik op Opslaan.

    Om het verzendadres te tonen zonder namen klikt u op Verberg namen.

  2. Als u kopieën wilt verzenden van het e-mailbericht naar andere ontvangers gaat u als volgt te werk:

    • Als de ontvangers mogen zien wie het kopie e-mailbericht krijgt, klikt u op CC aan de rechterkant van het Aan veld. Geef het e-mailadres van de ontvanger van de kopie berichten in het CC veld.

    • Als de ontvangers niet mogen zien wie het kopie e-mailbericht krijgt, klikt u op BCC aan de rechterkant van het Aan veld. Geef het e-mailadres van de ontvanger van de blinde kopie berichten in het BCC veld.

    Tip: Met slepen en neerzetten kan u de ontvangers verplaatsen tussen de velden Aan, CC en BCC.

    Om meerdere ontvangers te selecteren, geeft u de naam van een distributielijst.

  3. Als u een bijlage wilt toevoegen bij het e-mailbericht klikt u op Bijlagen. Klik op Lokaal bestand toevoegen. Selecteer één of meerdere bestanden.

    Om de huidige versie te gebruiken van een bestand uit de Bestanden app als een bijlage, klikt u op Bijlagen. Klik op Toevoegen uit Bestanden. Open een map vanuit het Bijlagen toevoegen scherm. Selecteer de selectievakken voor de bestanden die u wilt toevoegen als bijlage. Klik op Toevoegen.

    Om een bijlage te verwijderen, klik op het Verwijderen icon.

    Om de bijlagen te verbergen of te tonen klikt u op de knop met het bijlage pictogram.

    Tip: U kunt ook een bijlage toevoegen door een of meerdere documenten vanuit de bestandsbrowser of de desktop naar het e-mailscherm te slepen en deze te laten vallen onder de Bijlagen knop.

    Opmerking: Afhankelijk van de instellingen van de groupware worden bijlagen boven een bepaalde afmeting niet meer verstuurd. In dit geval wordt de bijlage opgeslagen in een map onder uw persoonlijke map. Het e-mailbericht bevat een verwijzing naar het bestand.

  4. Als u ondertekeningen heeft ingesteld, kan u een ondertekening toevoegen aan het e-mailbericht. Om dit te doen gaat u als volgt te werk:

    • Klik op Ondertekeningen.

    • Selecteer een ondertekening uit de lijst.

  5. Om meer mogelijkheden zichtbaar te maken klikt u op Opties. U kunt de volgende mogelijkheden kiezen:

    • stel de prioriteit in

    • voeg een vCard toe

    • verzoek een ontvangstbevestiging